Riksförbundet DHB

Familjeläger 2007

Rikslägret i Kolbodabaden 2007

Kolbodabaden

Rikslägret genomfördes i år på Östkusten, strax söder om Kalmar. Det var ett jättefint ställe som hette Kolbodabaden, och där fanns konferens, camping och en badanläggning med tempererad pool, utsikt över havet och mycket annat. Alltså en mycket bra plats att ha en sommarkurs på. Lägret inleddes med fint väder, för att tyvärr bli lite sämre senare under veckan. Vi var sammanlagt 186 personer på lägret och eftersom vi blev så många fick vi boka ytterligare ett boende ett par hundra meter bort, ett vandrarhem som hette Kolbodagården som var ett otroligt fint vandrarhem med kanonfin utsikt över havet, och vi blev mäkta imponerad av denna anläggning.

Dagbok från lägret följer nedan:

SÖNDAG 1 JULI

Under söndagen anlände alla ledare, lärare och barnledare till Kolbodabaden. Vårt arbete börjar redan här då allt skall packas upp – leksaker, studsmattor m.m. Det skulle fixas lek-, vilo- och tv-rum till barnen, som de skulle använda under veckan. Lärarna gick till undervisningsrummen och packade upp all material de hade med sig. Efter all uppackning och diverse förberedelser gick vi allihop en kvällspromenad för att se Kolbodagården där vi hade det andra boendet och även bedrev kursverksamhet. Vi fortsatte sedan genom fin omgivning och mysig natur ner till havet och tittade på badstranden där.

MÅNDAG 2 JULI

Dagen med stort D var här och det var med stor förväntan man vaknade upp med glatt humör, speciellt när solen lyste. Arbetet med förberedelserna fortsatte under förmiddagen. Tältet som vi hyrt skulle komma, sättas upp och vara klart när alla kom till lunch. Uppsättning av pilar och skyltar gjordes och material som skulle delas ut fixades. Vid 10-tiden bänkade några av oss ledare sig för att ta emot de eventuella tidiga gästerna som ankom. Det var en strålande fin dag och jag som satt på bänken och inväntade alla, brände mej i hårbotten rätt kraftigt. Fick frågan många gånger under dagen, varför jag var så röd på huvudet? – Vaddå röd? Jag kände ju ingenting av det. Vid lunchtid hade de flesta kommit och började med att äta, vilket kan vara gott, då de flesta hade åkt långt. Senare samlades vi i det stora tältet för info och annat. Därefter blev det tid för alla att checka in och installera sig i sina boenden. En del bodde på vandrarhemmet och andra i husvagn och andra i lägenheter. Campingen och lägenheterna låg nära samlingstältet, poolen, studsmattorna, stor fotbollsplan och det fanns också stora ytor av gröngräs alldeles intill, allt låg väldigt centralt. På fotbollsplanen samlade teckenspråkslärarna och barnledarna oss familjer för att leka och ha kul en stund. Vi delades in i olika lag och fick gå runt på olika stationer och prestera det bästa, för att få så många poäng som möjligt. Det kunde vara allt från citronbandy, vattenlekar, hästskokast till olika teckenlekar. Det tog en stund innan alla hunnit runt och syftet var ju att träffa nya familjer och kommunicera med varandra. Tältet som var samlingspunkten under kvällarna kom väl till pass och de som inte var trötta efter den långa resan träffades här för en pratstund. Barnen hittade snabbt vänner och var i full gång med att besöka varandras boenden, man måste ju veta var kompisarna bor! Tyvärr hände det en olycka under kvällen och det var ingen bra start. Ungdomarna spelade volleyboll och en tjej fick axeln ur led och fick åka till sjukhuset. Hon fick ett stöd och kunde vara med resten av veckan med lite lugnare aktiviteter, som tur var.

TISDAG 3 JULI

Klockan ringde tidigt och det var dags att gå för att äta frukost. Skönt att gå till en framdukad frukostbuffé för att få plocka lite av varje. Frukosten, lunchen och middagen var uppdelade i 6 grupptider som varade under 2 timmar. Detta var för att inte alla skulle behöva stå i matkö och köket skulle kunna hinna med och serva oss. En del fick äta tidigt och en del senare. Nu började kursverksamheten och barnen skulle till sina grupper som vi döpt till olika färger. Barnledarna bar sin respektive färg på tröjorna för att barnen och föräldrarna skulle hitta bättre bland alla som snurrade runt med sina barn. Vi ledare hade vita tröjor och teckenspråkslärarna hade svarta tröjor. När väl barnen hade lämnats så gick föräldrarna till sin teckenspråkskurs. Barnen hade planerat massor av aktiviteter under veckan och blev lite avbrutna då regnet kom. De fick improvisera och ändra i sina scheman i hopp om att det skulle bli bättre väder senare. En del fick på sig regnkläder och trotsade regnet, medan en del gick in för att pyssla, måla eller baka chokladbollar till barnens stora förtjusning. Vid lunch kom föräldrarna och hämtade barnen och lämna dem åter när alla hade ätit. Barnens aktiviteter fortsatte medan föräldrarna antingen fick fortsätta med teckenspråkskurs eller gå på föreläsaren Barbro Bruce för att lyssna på språkstörning och dess kommunikationshandikapp – vad som kan göras för att hjälpa dessa barn. Här bildades senare en grupp där föräldrarna träffades vissa tider i veckan och diskuterade kring olika frågor om språkstörning, som kom upp allt eftersom. När dagen var slut och middagen sjunkit ner var det tid för aktiviteter. Varje kväll var det inplanerad en kvällsaktivitet, som givetvis var frivillig. Denna kväll hade vi brännboll som blev mycket välbesökt. Senare träffades en del i tältet för fortsatt gemenskap.

ONSDAG 4 JULI

Denna dag började inte som alla andra. Vi vaknade tidigt denna morgon och blev irriterade på vår dotter för att hon inte stängt ytterdörren och släckt efter sig när hon gick och lade sig på kvällen. Min handväska låg också utfläkt på golvet och det låg kvitton huller om buller. När vi skällde på henne, såg hon mest ut som ett frågetecken hela hon. Senare uppdagades det att det varit inbrott. I 5 lägenheter hade de tagit smycken, pengar, mobiler och gamla skor. Tråkigt när sådant händer. Förhoppningarna om att vädret skulle vara bättre än gårdagens, gick förlorat. Då fick vi ledare en idé och hyrde en bygdegård. Här hade vi filmvisning för barnen och tror att de var ganska nöjda med det. Givetvis badade en del fast det att vädret inte var det bästa. Jag tror att det mest är vi vuxna som blir påverkade av vädret och gnäller mest. Barnen såg ut att ha roligt ändå. En del barn tog under eftermiddagen bussen till olika aktiviteter. De mindre barnen åkte till ExperimentLabbet som låg i centrum av Kalmar och de mellanstora barnen åkte till motorbanan för att pröva på gokart. Till och med vår busschaufför som aldrig åkt gokart, hoppade i och körde glatt i väg. Barnen fick pröva ett par omgångar var och under tiden delades glass ut. Efter många samtal och försök till att få tolk till våra föreläsare kunde vi till slut konstatera att tolkcentralen inte kunde fixa detta, vi är förstås mycket besvikna över detta och problem uppstod framförallt då vi hade en döv föreläsare men också för våra döva teckenspråkslärare inte kunde tillgodose föreläsningarna. När vi diskuterade detta problem så var det en som försynt sade – men jag är ju tolk, jag kanske kan hjälpa er? Åhhh tack gode Gud. Med stöd av denna vänliga själ och två elever på tolklinjen (barnledare) kunde vi med förändringar i schemat genomföra några föreläsningar med tolk. Föräldrarna gästades på förmiddagen av Ragnar Veer från SDR – Sveriges Dövas Riksförbund. Han tog upp skolpolicy och livet efter skolan men även vad SDR jobbar för. Efter lunch kom två andra föreläsare från Trollhättan, Tyrone Andersson och Pernilla Björnberg som tog upp ämnet ”Konsten att överleva som förälder – ur ett komiskt perspektiv”. Tyrone, som var en mycket rolig själ, frambringade många goda skratt samtidigt som en hel del igenkännande av vad som händer hemma i vardagen, och gav oss många tankeställare. Dessa var mycket uppskattade av föräldrarna, för det är inte alltid en dans på rosor när man har med barn att göra. Denna kväll var det uppehåll och det passade bra när vi alla skulle gå på tipspromenad. Under kvällen delades det ut entrébiljetter till morgondagens utflykt, Ölands djurpark. Kvällen blev lite längre i tältet än innan och det bevisar ju att de hade trevligt tillsammans. Vårt hus blev som det brukar bli – invaderat med ungdomar från alla håll. De satt och pratade och spelade kort på ett trevligt sätt. Det är som både förälder och ledare roligt att se att våra ungdomar kan umgås över alla gränser. Det spelade ingen roll om man var döv, hörselskadad eller hörande… Alla umgås med varandra på tal resp. teckenspråk. Inga hämningar, bara pratar på, skrattar och har kul!

TORSDAG 5 JULI

Denna dag var fri och för de som ville var utflyktsmålet Ölands djurpark. Tyvärr får jag säga att det regnade även denna dag och var ganska gråmulet. Trots det åkte förvånansvärt många hit ändå, och det var trevligt att se, vi var ju ganska ensamma på djurparken så man såg varandra hela tiden. Ett tivoli som fanns där blev barnens höjdpunkt. Badlandet lockade dock inte så mycket och vi hoppade över den delen. Kvällens aktivitet var fotbollsgolf och det är alltid roligt speciellt när lagspelarna trampar i blötmark och står upp till vaden med vatten och försöker sparka iväg bollen så fort som möjligt för att sedan springa därifrån med vattnet sprutande som en fontän från dem. Haha – mindre roligt är det när man själv hamnar där! Kvällen blev ganska lugnt och många var nog lite trötta efter några dagars intensivt program.

FREDAG 6 JULI

Då körde vi igång med teckenspråket igen och föreläsare som gästade oss denna dag var Doktorand Kristina Svartholm från Stockholms universitet som forskar kring ämnet ”Tvåspråkighet”. Med forskningsresultat i bakfickan blev det en intressant föreläsning som man gärna kunde lyssnat till mer. För barnen var det badkläder och poolen som gällde, för solen lyste med korta intervaller då och då. Bassängen fylldes snabbt av våra DHB-barn som äntligen kunde bada en längre stund tillsammans. På eftermiddagen gick mellanbarnen på en grupputvecklingsbana i skogen, dock med regnkläderna på igen. För de stora barnen var det deras tur att åka gokart och åkte iväg med bussen. De mindre barnen fick åka med en tur på Paul Eks minitraktor och ibland köra själv. Denna hade han på anläggningen då han transporterade all fika som var till barnen, men också till vandrarhemmet där några teckenspråksgrupper höll till. Han hade fullt upp hela dagarna och den kom väl till pass under veckan. När kvällen kom var det planerat disco för barnen och det var uppdelat i två åldersgrupper. Dans med musik, lekar, limbo och mycket godis och läsk gällde denna kväll. Vi föräldrar fick inte vara med, men det såg ut som om de hade trevlig i alla fall. Vi föräldrar passade på att ha myskväll. Med kex och ost i näven gick vi till tältet för att bara umgås och ha trevligt. Föräldrar, ledare, lärare och barnledare fyllde snabbt tältet. I stora långbord satt vi långt inpå kvällen och pratade om ditten och datten, d.v.s. allt!

LÖRDAG 7 JULI

Pigga, glada och fräscha skulle vi upp och ha ännu en fullspikad dag, efter gårdagens sena kväll var de flesta pigga och alerta. De vuxna hade sin sista dag för teckenspråksundervisning och gruppen med språkstörning hade en avslutande stund med en av våra ledare. Det har varit många, långa och givande diskussioner i gruppen. Saker som vi får ta med oss och arbeta på i framtiden. De större barnen/ungdomarna hade Fear Factory, de fick smaka och känna och leta med förbundna ögon och gissa vad det var för något. Härligt att höra ungarna skratta så. Det blev mycket pyssel och filmvisning för de andra grupperna då det återigen regnade. Barnledare har varit underbara hela veckan, de har kämpat i regnet och fått göra många ändringar i sitt schema och arbetat hårt för att barnen ska ha roligt under dagarna trots regnet. Det har de lyckats med bra tycker vi ledare. Eftermiddagen och sista kvällen med ”gänget” hade vi bjudit in trollkarlen Rolux som är teckenspråkskunnig och hörselskadad själv. Det blev show och uppträdande med trollerier i vårt stora tält. Ett uppskattat nummer av både vuxna och barn. Efter detta ändrade man bänkar och bord för här skulle nämligen vår kvällsmiddag serveras. Grillat med potatissallad som var jättegod blev ett bra avslut på denna veckan. Vår kvällsaktivitet var minigolf, så det var många som traskade dit och försökte sig på några slag och som alltid så är det någon som har toktur och för andra går det åt skogen. Jag hörde till dem som var någon slags medelmåtta. Kvällen avslutades i samlingstältet för det var ju hemgång dagen efter. Jag och min sambo blev utkörda av våra barn för de skulle minsann ha fest med sina kompisar sista kvällen. Festen höll på till 23 och strax innan 23 blev vi hämtade av kompisarna som sa att vår dotter hade fått ont i foten. När vi kom in trodde jag att jag skulle smälla av för det var stolar och godis högt och lågt… Hon låg och ojade sig i vår säng med säkert 10 kompisar jämte sig. Stackare, det blev ett snabbt slut och snabbstädning av lägenheten. Hon hade vrickat foten på studsmattan och var glad ändå att det inte hände i början av veckan.

SÖNDAG 8 JULI

Hela dagen packade och städade vi, vi ledare hade även lekrummen som skulle återställas med möbler, packas och städas. Tältet behövde vi tack och lov inte tänka på. Alla var trevliga och sade hejdå och själv kände man sig otroligt stressad av att inte ha mer tid för dem innan de gav sig iväg. En del åkte tidigt på morgonen för att de hade långt att åka och andra inväntade lunch for iväg mätta och belåtna.

Jag tycker att denna vecka har varit intensiv men jättetrevlig trots vädret som inte blev som vi hoppats på. Vi har fått med lite av allt, teckenspråk, bra och intressanta föreläsare, diskussionsforum för språkstörda, trolleri, disco, fri dag med utflykt till Ölands djurpark, aktiviteter, bad och det viktigaste av allt tycker jag är kontaktnät med andra föräldrar. Vi tackar alla ledare, lärare, föreläsare och barnledare som gjorde denna vecka, vad vi tycker, fantastiskt bra, utan dem hade det varit ogenomförbart. Personalen på konferensanläggningen var mycket tillmötesgående och kämpade väl i köket för att få oss att trivas så bra som möjlig. Det var otroligt roligt att träffa så många nya och välbekanta medlemmar på en gång och vi hoppas att alla var lika nöjda som vi och att vi syns igen, fast med bättre väder nästa gång.